فرصت های سرمایه گذاری

نسخه چاپی ایجاد : ‎1394/05/13 09:20 ویرایش : ‎1394/06/23 12:13 بازدید: 4000

منطقه آزاد تجاری صنعتی بندرانزلی

بر اساس تعاریف بین المللی منطقه آزاد محدوده ی حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیتهای مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی ، عدم وجود تشریفات زاید ارزی ، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید .
منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در پی سفر ریاست جمهوری وقت  به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیأت دولت در سال 1375  ، در دو بخش جداگانه تعیین گردید .
در سال 1382 منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تبدیل و پس از تصویب اساسنامه آن توسط هیأت وزیران در سال بعد ، محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال 1384 از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد.  


این منطقه شامل چهار بخش مجزای

1-    محوطه بندری در حدود 106 هکتار ،  بندر و اسکله انزلی، اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان و گمرک  در حوزه بندر انزلی که شامل  اماکن و تاسسات گوناگونی است .


2-  محدوده 946 هکتاری شهرک صنعتی بندر انزلی(حسن رود)  با صد وشصت شرکت فعال  و فاز صنعت با چهل واحد صنعتی که غالب فعالیتهای صنعتی در آن متمرکز میباشند . از مجموع حدود 200  واحد صنعتی دارای  مجوز در این محدوده ، حدود هفتاد درصد فعال و سی درصد باقیمانده در حال نصب و راه اندازی هستند.
3- محدوده2091 هکتاری بخش تجارت که  دارای سه مجتمع اداری و تجاری و نمایشگاهی با  2015 واحد تجاری است .  همچنین این بخش  برای ایجاد اسکله  (بندر کاسپین )منطقه آزاد  در نظر گرفته شده  که شامل فاز صنعت و تجارت و گردشگری منطقه آزاد بوده و تمامی تسهیلات  و  معافیتهای مناطق آزاد در این محدوده  طبق قانون اعمال می شود.

4- مطابق مصوبه هیئت دولت محدوده منطقه جدید تا پل کیاشهر امتداد پیدا کرد.

 بندرانزلی در محدوده منطقه آزاد تسهیلات و امکانات ویژه ای را در اختیار صاحبان کالا ، تجار و سرمایه گذاران قرار داده که بی تردید به افزایش قابلیت های بالقوه و بالفعل این بندر منجر شده است . موقعیت بندر آزاد تجاری-صنعتی انزلی از یک سو ،با وارد کردن مواد اولیه از جمله فولاد و تبدیل آن به ماشین الات ،مصنوعات ،قطعات و... با هدف ایجاد ارزش افزوده و همچنین تامین مواد اولیه کارخانجات فولاد، و از سوی دیگر،احداث مخازن سوخت جهت ترانزیت مواد سوختی فرصت مهمی برای افزایش فعالیتعای حمل و نقل دریائی ایران با کشورهای همسایه و رونق بیشتر صنعت حمل و نقل ، تولید و صادرات فراهم خواهد آورد.


مهمترین مزیت های منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی:  

- خزر بزرگترین دریاچه جهان با مساحت حدود 000/436 کیلومتر مربع می باشد. بندرانزلی فعالترین بندر حاشیه جنوبی خزر حدود 285 کیلومتر مربع مساحت و 138 هزار نفر جمعیت دارد و بدلیل نزدیکی به سایر بنادر خزر و دسترسی آسان به بنادر اروپائی از موقعیت ممتازی برخوردار است.
- قرارگرفتن درمسیرکریدور بین المللی شمال ـ جنوب ، نستراک‌(NOSTRAC) که از آن به عنوان کریدور حمل و نقل قرن بیست و یکم آسیا ـ اروپا یاد می شود.

 - ارتباط و مبادلات تجاری با بنادر شمال و جنوب اروپا از طریق رود "ولگا" و "ولگاـ دن" همجواری با بنادر آستاراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، آکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان. 
 - وجود راههای دسترسی به بازارهای مصرف کشورهای CIS.
  - برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل و جاذبه های فراوان تفریحی و توریستی منطقه انزلی و استان.
- قدمت تاریخی شهر انزلی در تردد مسافران و سیاحان از این بندر و جابه جایی بار و کالا از آن و شناخت تقریبا" مناسبی از آن نزد کارشناسان و متخصصان خارجی
- نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر.
- شامل شدن حدود 2 کیلومتر از عمق ساحل دریا در محدوده مصوب منطقه آزاد و در مجموع دارا بودن بیش از60 کیلومتر مربع مساحت آبی.
- جای‌گرفتن حدود 30 کیلومتر ساحل زیبای دریای خزر در محدوده منطقه.
- وجود تالاب های متعدد در داخل محدوده و همچنین مناظر بکر طبیعی و خدادادی در استان و منطقه ؛ برخورداری از پنج هارمونیک طبیعی ( کوه ، جنگل، جلگه ، ساحل و دریا) در داخل منطقه و استان.
- دسترسی به امکانات پیشرفته بندری و حمل و نقل دریایی.
- قرار گرفتن محدوده بندری اداره بندر و دریانوردی شهرستان انزلی و همچنین شهرک صنعتی انزلی در محدوده مصوب منطقه.
- وجود بندر و کشتیرانی با امکانات ، تجهیزات و تاسیسات پیشرفته ای جهت تخلیه و بارگیری و انبارداری
- نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت (25 کیلومتر) با امکانات پیشرفته ناوبری.
- نزدیکی به نیروگاههای تولید برق.
- نزدیک ترین منطقه آزاد به پایتخت کشور با مسافت حدود 365 کیلومتر.
- ایجاد راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی که در دست اقدام می باشد می تواند بر ظرفیت ها و امکانات گردشگری و حمل و نقل منطقه بیافزاید.
- وجود نیروی کار متخصص فراوان با دستمزد مناسب.
- استحصال مرغوبترین خاویار جهان در گیلان که می تواند زمینه تولید و صادرات بیشتر آن از مسیر ترانزیتی منطقه آزاد انزلی به سایر نقاط دنیا گردد.
 

بندر

بندر انزلی با برخورداری از قدمتی دیرینه و منحصر بفرد یکی از فعال ترین بنادر در بین 5 کشور حاشیه دریای خزر و بزرگترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی شمال ـ جنوب ، کشورهای آسیای جنوب شرقی ، حاشیه خلیج فارس، جمهوری های آسیای میانه، قفقاز ، روسیه و اروپا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

سرمایه گذاریهای بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساختهای مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینالهای متنوع و خرید مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی ،این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز کرده است .

تحولات چند سال اخیر این بندر در زمینه تکمیل و احداث زیر ساختها، اعم از احداث 6 پست اسکله جدید، نوسازی 5 پست اسکله قدیمی با مجموع طول 1567متر و قابلیت پهلودهی همزمان 25 فروند کشتی ، افزایش مساحت بندر از 24 هکتار به 71 هکتار ، خرید تجهیزات استراتزیک خشکی و دریائی و مخابراتی،واگذاری عملیات تخلیه و بارگیری به سه ترمینال اصلی ،جذب سرمایه گذار به روش BOT در زمینه احداث انبار و سیلوی ذخیره غلات ،احداث اتوبان ویژه بندر و راه اندازی ترانزیت سوخت ،همچنین به کارگیری فناوری روز، این بندر را به بندری استراتژیک در حاشیه دریای خزر تبدیل کرده به نحوی که ظرفیت آن از دو میلیون تن به 7 میلیون تن کالا در سال رسیده است که  با اجرای طرح جامع ،این ظرفیت به 11 میلیون تن  می رسد .
در حال حاضر بندر انزلی با ایجاد ترمینال سوختی قادر است سالانه 2 میلیون تن مواد سوختی را از بنادر حاشیه دریای خزر تحویل وسپس عبور دهد.

 این بندر همچنین با داشتن 5 کندوی  سیلوی ذخیره غلات با ظرفیت 6 هزار تن می تواند سالانه 1 میلیون تن گندم را به مقصد جنوب  و کشورهای خلیج فارس ترانزیت کند.

موقعیت بندر  از یک سو ،با وارد کردن مواد اولیه از جمله فولاد و تبدیل آن به ماشین الات ،مصنوعات ،قطعات و... با هدف ایجاد ارزش افزوده و همچنین تامین مواد اولیه کارخانجات فولاد و از سوی دیگر احداث مخازن سوخت جهت ترانزیت مواد سوختی فرصت مهمی برای افزایش فعالیتهای حمل و نقل دریائی ایران با کشورهای همسایه  و رونق بیشتر صنعت حمل و نقل ، تولید و صادرات فراهم خواهد آورد.

بندرانزلی با استفاده از فناوری اطلاعات تمام تشریفات بندری و گمرکی را از طریق شبکه رایانه ای مشترک بندر و گمرک به صورت مکانیزه انجام می دهد و زیرساختهای لازم را جهت تحقق سیاست داد و ستد الکترونیکی فراهم نموده و همواره در این خصوص جزء بنادر پیشرو کشور محسوب میشود
مساحت کل محدوده بندری منطقه آزاد انزلی  2/68هکتار میباشد .

-        مهمترین واحدهای صنعتی فعال در شهرستان :

نام واحد

تولیدات

ظرفیت اشتغال

محل استقرار

لاک سیم

انواع سیم

110

طالب آباد

صنایع برق خزر

انواع تابلوهای برق

12

طالب آباد

اریا مطمئن

کنسرو ماهی و انواع خورشت

40

سنگاچین-علی آباد

پارس کادوس

کنسرو ماهی و انواع خورشت

33

سنگاچین-علی آباد

خزر تولید

کنسرو ماهی و انواع خورشت

170

سنگاچین-علی آباد

مرتضی مخصوص

کنسرو ماهی و انواع خورشت

45

ک 11 جاده آستارا

محمد نادم(نمایندگی ایران خودرو)

گوتینگ فلزات

28

ابتدای جاده آستارا

نیکان بتن مبین

کالاهای بتنی

10

سنگاچین –جنب خزر تولید

سنگین بسته همیانه

قرقره کامل از چوب و فلز

35

روستای اشبلا

قرقره سازی رزاق بندر

ظروف و محظه های چوبی

15

کپورچال

ابریشم تاب

طناب ریسمان نخ قند توری

40

پیل علی باغ

امید گیلان

اگزوز سازی

80

سنگاچین

اداره شهرداری بندر انزلی

کالاهای بتنی

15

ک 15 جاده آستارا

قرقره شمال

ظروف و محفظه های چوبی

28

لیجارکی

گیلان پاتنگ

آرد

41

ک6 جاده انزلی به رشت

هادی جهاندیده

تعمیر انواع کشتی و قایق

3

لیجارکی

برادران منادی

ماشین آلات کشاورزی

3

روبروی ترمینال کامیونداران

پمپ کاسپین

شیر آلات صنعتی

7

طالب آباد

محمد خوجینیان

درب های پیش ساخته

7

غازیان –میدان مالا

ساحل کار انزلی

پودر ماهی

10

روستای علی آباد

دولت و ملت همدلی و همزبانی